سی تیر، قدیمی‌ترین خیابان خوشمزه تهران!
نوشته شده توسط : مجله دلتا

رستوران‌های خیابان سی تیر تهران در شب  با جلوه و نورپردازی زیبایی که دارد و همچنین نوای موسیقی شبانه‌ای که  شنیده می‌شود از محبوبیت و استقبال بالایی برخوردار است. در این محل، افراد  زیادی را می‌بینید که برای تفریح به اینجا آمده‌اند بر روی خیابان‌های  سنگفرش قدم می‌زنند، غذاهای مختلف را امتحان می‌کنند و در کنار یکدیگر  لبخندهای زیبایی بر لب دارند.

خیابان سی تیر

خیابان سی تیر یکی از محله‌های قدیمی و اصیل شهر تهران است که به خاطر  قیام مردم در تاریخ سی تیر ماه سال ۱۳۳۱ نامش از قوام السلطنه تغییر یافت.  این خیابان از گذشته‌های دور تا به امروز قسمتی جدانشدنی از قطب‌های  گردشگری کشور بوده است و در آن می‌توانید ساختمان‌های قدیمی بسیاری را  ببینید. امروز با سنگفرش شدن خیابان و حضور غرفه‌های سیار خیابانی بر  جاذبه‌‌‌‌‌‌های آن افزوده شده‌ است. با مجله دلتا همراه شوید تا با هم گشتی کوتاه در خیابان سی تیر تهران داشته باشیم.

پیشینه خیابان سی تیر

خیابان ۳۰ تیر در منطقه ۱۲ شهر تهران قرار دارد. گفته می‌شود به خاطر  مریض خانه‌ای که در خیابان قرار داشت، زمانی بین مردم به نام مریض‌خانه  شناخته می‌شد. تا این که به خاطر نزدیکی به محل سکونت احمد قوام،‌ نام قوام  السلطنه را برای این خیابان انتخاب کردند. پس از چندی به دلیل قرار داشتن  کلیسای انجیلی (پطرس مقدس)، کنیسه حییم و آتشکده زرتشتی آدریان به خیابان  ادیان معروف شد. امروز اما نام آن خیابان ۳۰ تیر است، مردم تهران در این  روز به دعوت آیت الله کاشانی با تعطیلی بازار و مغازه ها به خیابان ها  ریختند و خواستار سرنگونی قوام شدند.
پیشینه خیابان سی تیر تهران

دیدنی‌های تاریخی سی تیر تهران

  • موزه ملی ایران: موزه ملی ایران با قدمتی حدود ۶۰ سال  بزرگترین موزه باستان‌شناسی و تاریخ ایران است. این موزه در فرهنگ  موزه‌داری ایران به عنوان موزه مادر محسوب می‌شود. معمار فرانسوی، آندره گدار آن را طراحی کرده است.
  • کلیسای انجیلی (پطرس مقدس): بنای ساخته شده در دوران  قاجار که سال ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و ساخت آن با  تلفیقی از معماری اروپایی و ایرانی انجام شده است.
  • کنیسه حییم: این بنا را اولین کنیسه شهری در ایران می‌دانند.
  • موزه آبگینه و سفالینه: این بنا خانه‌ تاریخی قوام مربوط به دوره قاجار است. موزه آبگینه تهران یکی از پربازدیدکننده ‌ترین موزه‌‌های شهر تهران است.
  • موزه علوم و فناوری ایرانموزه‌ای  دیگر در خیابان سی تیر است که زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  فعالیت می‌کند. در حال حاضر این موزه در سه گالری به فعالیت مشغول است.

دیدنی‌های تاریخی خیابان سی تیر تهران

کافه و رستوران‌های خیابان سی تیر

چندین کافه و رستوران قدیمی در نزدیکی و داخل این خیابان وجود دارد، اما  آنچه آن را بیش از پیش هیجان‌انگیز کرده است غذاهای خیابانی است. در اوایل  سال ۹۵ بود که خیابان سی تیر سنگفرش شد. کمی بعد دکه‌هایی نیز در خیابان  مستقر شدند و خبر از یک اتفاق تازه در این مکان دادند. آذرماه همان سال  بازار غذاهای خیابانی رسما افتتاح شد. در این خیابان شاهد صحنه‌هایی زیبا و  قشنگ خواهید بود، از چای سماوری و چای آلبالو گرفته تا دوچرخه‌‌ای که  تبدیل به کافه‌‌ای کوچک اما جذاب شده است.

کافه و رستوران‌های خیابان سی تیر تهران

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر جاذبه های توریستی تهران، “لحظه‌ای آرامش در تهران شلوغ” را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

دربند؛ پاتوق معروف تهرانی‌ها 

خانه دایی جان ناپلئون، تنها بازمانده‌ خیابان لاله‌زار 

سفر به دور دنیا در چند ساعت 

لحظه‌ای آرامش در تهران شلوغ 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .





:: بازدید از این مطلب : 87
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 اسفند 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: